söndag 17 februari 2013

RS-virus

Efter att Nela bara blivit sämre, så bestämde vi oss för att åka in igen med henne till akuten i lördags. Vi kom in direkt eftersom det inte var några barn alls inne på barnakuten. Skönt! Denna gången hörde sköterskan att hon rosslade mycket och såg att hon hostade till hon kräktes slem. Dom tog test för att se om hon hade RS och fast vi inte hade fått svaret, så ville dom att Nela skulle stanna över natten för observation. Så jag och Nela fick ett rum och senare på eftermiddagen fick vi det bekräftat; hon har RS-virus. Vilket vi misstänkt hela tiden.
Hon fick koksaltlösning, nezeril och så sög dom ut näsan på snor. Detta gjorde dom varje gång innan matning. Hon fick även inhalera Airomir någon enstaka gång och fick alvedon 2 gånger. Det värsta var när hon inte åt så bra under natten och dom satte in en sond på henne. Oj vad hon klöktes och hostade :/ Som tur var så behövde hon bara få mat en gång genom den.
Idag har det varit lite bättre. Hon hostar, klöker, kräker och rosslar som innan. Men jag vet mer vad jag ska göra, och känner mig säkrare så sätt. Men känner mig ändå väldigt hjälplös. Hon är ju så liten och så ömtålig.
Nu hoppas jag bara att hon ska bli frisk snart. Det blir att ställa in både återbesöket på MVC och Nelas 2 månaders-kontroll nästa vecka. Läkaren sa att vi skulle hålla oss borta från andra i en vecka. Så så får det bli. Tråkigt för Summer då det är lov. Men vad ska man göra?
Hoppas som sagt bara att Nela blir frisk snart.




1 kommentar: