fredag 22 februari 2013

Trött mamma

Nu när äntligen Nela är bättre så är det Summers tur. Hon hade över 40 graders feber hela natten trots panodil. Hon feberyrade enormt och kunde inte sova. Just nu är det bättre. Fortfarande feber, men inte alls lika hög. Nela har vaknat och velat ha mat 3 gånger med. Detta har resulterat i att jag sovit kanske 3 timmar i natt. Så det är mysdag (idag igen), och jag känner att min energinivå är i botten just nu. Vilket gör mig väldigt lättirriterad med.
Men men, alla har sina dåliga dagar. Jag har funderat många gånger om jag är misslyckad som mamma.. men jag vet att jag är en bra mamma, även om jag känner mig misslyckad ibland.

Att vara mamma är verkligen inget lätt jobb. Dom flesta som inte är förälder tror att allting är så puttinuttigt och underbart gosigt och babyrosa hela tiden. Men det är ju den bilden vi gärna visar upp, eller hur? Läser man andras bloggar, läser någon annanstans, eller bara går till öppna förskolan, så ser man bara lyckliga glada och helt perfekta föräldrar. Inte konstigt att man tvekar på sig själv ibland.
Allt är inte sådär puttinuttigt hela tiden. Att vara mamma är som sagt inte det lättaste. Man måste vara kärleksfull, förstående och ha tålamod. En bra lekkamrat, en bra lyssnare, en bra kock, en bra sjuksköterska, en bra domare, en bra lärare och en bra vän.
Har jag alla dessa egenskaper? Nej, verkligen inte, men jag lär mig tillsammans med barnen. Jag lär dom, och dom lär mig.Jag vet att det låter som om jag ständigt är trött. Men, jag är inte bara en mamma. Jag är en person också, precis som er. Jag har också mina dåliga dagar. Jag blir trött, jag blir arg, jag blir ledsen. Men jag blir också glad, precis som er.
Men att veta att barnen behöver, och att dom älskar mig. DET betyder allt. Jag skulle inte vilja leva utan dom. 

1 kommentar:

  1. Känner igen mig så i det där.. Allt är så rosenrött och fantastiskt jämt, trots sömnbrist, dygnet runt amning och känslan av att inte räcka till... Särskilt när man har två (eller fler) små dyrgripar... Inte lätt att räcka till och tillfredsställa allas behov

    SvaraRadera